2 maart 2019 door Wouter Meens

7 don’ts bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto

Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken bij (potentiële) zakenrelaties op LinkedIn. Die eerste indruk maak je met je profielfoto. Het is dus van belang om hier voldoende aandacht aan te besteden. Daarom delen we in deze blog 6 don’ts bij het kiezen en maken van een zakelijke profielfoto.

LinkedIn gebruiken als Facebook of Instagram

Een zakelijk kanaal, zoals LinkedIn is natuurlijk niet te vergelijken met Facebook of Instagram. De foto die jij gebruikt op LinkedIn moet daarom wel passend zijn bij het medium. Een vakantiekiekje in bikini of met een grote cocktail in de hand is daarom echt not done. Wat wil jij uitstralen naar een potentiële werkgever of zakenrelatie? Niet dat je een mooi lichaam hebt of dat je veel kunt drinken, toch? Daar heeft hij of zij helemaal geen boodschap aan. Tenzij je als lingeriemodel aan de slag wilt gaan misschien. Nee, hij of zij wil de indruk krijgen dat je de juiste persoon bent voor een samenwerking of functie. Dit doe je niet met een halfnaakte foto. Laat een sexy foto dus achterwege

1.   Selfie

Een selfie als zakelijke profielfoto? Doe maar niet! Hoe leuk een selfie ook kan zijn, echt professioneel oogt het niet. Daarnaast heb je ook weinig controle over het standpunt van de foto. Dit heb je wel als je een foto maakt met een camera. Tenzij je de zelfontspanner gebruikt natuurlijk.

2.   Geen foto

Geen profielfoto is nog erger dan een slechte foto. Je hebt als doel om jouw netwerk te vergroten, dan moet je er wel voor zorgen dat men kan zien met wie ze te maken hebben. Toch komt het nog heel vaak voor dat er gekozen wordt om zonder profielfoto te werk te gaan. Niet doen dus!

3.   Foto’s met kinderen en/of huisdier

Nogmaals, houd het op zakelijke media lekker professioneel! Het klinkt wellicht lullig, maar een zakelijke relatie is niet geïnteresseerd in een foto van jou met  je kinderen of hond. Ze zijn geïnteresseerd in jou. Dus plaats foto’s met kinderen en huisdieren gewoon op Facebook of Instagram en kies voor een andere profielfoto op zakelijke media.

4.   Groepsfoto’s

Niets is ingewikkelder dan een foto met daarop een groep mensen, want wie is nou precies de persoon achter het profiel? Plaats groepsfoto’s daarom ook lekker op sociale media en kies een profielfoto waar jij alleen op staat.

5.   Onduidelijke foto

Zorg daarom voor een kwalitatief goede foto. Hierbij is het formaat heel belangrijk. Een foto in een lage resolutie, daar kan niemand iets mee. Zorg daarom voor een goede resolutie en het juiste formaat. Een foto verkleinen is makkelijk, maar een foto vergroten gaat vaak niet. Gebruik voor het maken van de foto een goede camera in plaats van je smartphone. Kijk ook uit met een te drukke of rommelige achtergrond. Niemand zit te wachten op een foto met vieze sokken die op de achtergrond rond slingeren. Daarnaast wil je toch de aandacht op jezelf vestigen en niet op jouw achtergrond?

6.   Vermijd oude foto’s

Tot slot: ga voor een recente foto. Een potentiële zakenrelatie wilt toch heel graag zien hoe je er nu uitziet en niet zoveel jaar geleden. Wanneer je uiterlijke veranderingen ondergaat, zoals een andere haarkleur of groot gewichtsverlies, is het tijd voor een nieuwe profielfoto. Je moet namelijk wel herkenbaar blijven.