Meest gemaakte fouten op het cv

Is jouw CV foutloos? Wij hopen het voor je! Het hebben van een foutloos CV is namelijk onmisbaar wanneer je een nieuwe baan wilt scoren. Staan er fouten in dan kan de werkgever besluiten om je niet uit te nodigen voor een gesprek. Dit alles klinkt logisch, maar in de praktijk worden er toch veel fouten gemaakt, super zonde! Natuurlijk is het maken van fouten menselijk en zal niet iedereen er een groot punt van maken. Maar het kan wel een minder goede indruk achterlaten. Dat wil je vast voorkomen? Daarom vandaag een blog met de top 10 meest gemaakte fouten in het CV in 2021. Neem ze goed door en zorg dat jij ze niet maakt. Succes!

Fout 1: spel- en typfouten

Deze fout hoort met stipt bovenaan, want het komt héél vaak voor! Wanneer je jezelf verliest in enthousiasme is een typ- of spelfoutje snel gemaakt. Iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan. Heel zonde, want het kan er wel voor zorgen dat jouw CV weer op de stapel, of in de prullenbak, verdwijnt. Neem daarom je CV zorgvuldig door. Check het twee, drie of desnoods tien keer, voordat je op verzenden klikt. Heb je er zelf moeite mee? Of wil je het écht zeker weten? Laat het dan nakijken door iemand anders. Het kan zijn dat je de fouten zelf niet meer ziet. Let er ook op dat er in de begeleidende mail en sollicitatiebrief geen fouten staan voordat je op verzenden klikt.

Fout 2:  een ongepaste foto

Ondanks dat een foto op het CV geen vereiste is, geeft het wel net wat meer “gezicht” bij de informatie. Het kan ook voorkomen dat er expliciet om wordt gevraagd. Wat voor foto kun je er dan het beste op plaatsen? Geen vakantie- of uitgaanskiekje natuurlijk! Die foto’s kunnen op Instagram, maar op je CV kun je beter kiezen voor een formele foto. Zorg voor een neutrale achtergrond en een nette outfit. Hiermee laat je zien dat je serieus bent.

Fout 3: gekke e-mailadressen

Deze fout benoemden we eerder al in de do’s en don’ts bij het opstellen van het CV. Hij staat ook vandaag weer in de blog, want het is een veel voorkomende fout. Veel jongvolwassenen maken nog gebruik van hun oude e-mailadres. Deze is dan ooit eens aangemaakt, jaren geleden. Toen Facebook nog helemaal niet zo groot was en men actief was op platformen zoals MSN & Hyves. Wanneer je serieus gaat solliciteren moet je ervoor waken dat je een zorgvuldig gekozen e-mailadres gebruikt. Mailtjes die binnenkomen van adressen zoals: sweetgirl_anna@msn.com of abel_lovesvoetbal@hotmail.com worden natuurlijk niet serieus genomen.

Fout 4: leugens

Het maken van fouten kan onbewust zijn, zoals bij een spelfout. Toch zijn er ook mensen die er bewust voor kiezen om fouten te maken op hun CV. Door het vertellen van leugens. Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat liegen écht niet de bedoeling is. Denk er echt tien keer over na voordat je besluit om bewust een leugen te vermelden. Vaak komt de waarheid toch wel boven water en dan heb je een probleem. Vaak kunnen recruiters of bedrijven erg goed door de leugens heen prikken tijdens het gesprek. Je wilt toch niet voorschut staan? Let op: ook het aandikken van feiten valt onder liegen. Beschrijf het gewoon zoals het is, niet meer en niet minder.

Fout 5: praten in de derde persoon

Praten vanuit de derde persoon staat op je CV heel onpersoonlijk. Bijvoorbeeld: “Ingrid is een creatieve dame met oog voor detail.” Dat klinkt toch niet? Je schrijft toch over jezelf en niet over iemand anders? Schrijf dus gewoon in de ik-vorm.

Fout 6: een slordige opbouw

Een slordig CV is niet oké. Breng orde aan door gebruik te maken van een goede opbouw. Je hebt kans dat het CV niet eens wordt bekeken als het rommelig oogt. Maak gebruik van een duidelijk lay-out. Leg de nadruk op de belangrijkste onderdelen en laat irrelevante details achterwege. Voor de do’s & dont’s bij het opstellen van het CV kun je deze blog (link nog toevoegen nadat blog online staat) lezen.

Fout 7: geen verband met de functie leggen 

Een werkgever is natuurlijk op zoek  naar passende kandidaten voor de desbetreffende functie. Het heeft dan natuurlijk geen zin (behalve bij open sollicitaties) om te reageren op een functie als je niet aan de eisen voldoet. Leg in het CV het verband met de functie en laat zien waarom jij geschikt bent.

Fout 8: missen van voorbeelden

Ik ben Pieter en ik ben creatief, goed in samenwerken en zeer leergierig. Dit zou zomaar in het CV van iemand kunnen staan. Goed, Pieter. Daar kunnen we natuurlijk weinig informatie uithalen. Zorg voor voorbeelden in het CV waaruit blijkt dat je écht over deze kwaliteiten beschikt. Je kunt wel een heel mooi rijtje met vaardigheden opnoemen, maar misschien kloppen deze wel helemaal niet.

Fout 9:  Te veel of te weinig informatie

Zorg dat je in het CV de ruimte neemt om relevante informatie te benoemen. Met de nadruk op relevant. Niemand zit te wachten op een CV van 6 kantjes, dus laat de irrelevante details achterwege. Onder deze informatie kun je dingen verstaan als je hobby’s, religie/geloofsovertuiging en politieke voorkeur. Je hoeft geen heel A4 vol te schrijven om iets duidelijk te maken. Doe dat kort en bondig. Maar pas op, te weinig is ook niet oké. Er moet wel een duidelijk beeld ontstaan van jou en jouw kwaliteiten na het lezen van het CV.

Fout 10:  neppe referenties benoemen

Eigenlijk is dit natuurlijk ook een bewuste fout en kun je deze eigenlijk samenvoegen met de andere leugens. Het benoemen van neppe referenties is een echte no-go. Het hebben van referenties kan in de meeste gevallen erg positief uitpakken. Maak hier op de juiste manier gebruik van. Vraag niet je beste vriend om een goed woordje te doen, want ook daar prikken ze zo doorheen.

Ben jij zelf opzoek naar een (bij)baan?

U kunt bij Student Inhuren ook een (bij)baan vinden. Student Inhuren heeft een eigen vacaturebank met vacatures in elke beroepsgroep. Bekijk de mogelijkheden!

Heb je vragen of hulp nodig?

Neem direct contact op met onze accountmanager

Daniël Sanandaji

Mede-eigenaar
085-4881120
Daniel@studentinhuren.nl

Ook interessant voor jou:

Geld verdienen en besparen als student in 2022
Lees meer
How to recruit students
Lees meer
Sollicitatiegesprek voeren als werkgever
Lees meer
Welke vragen stel je aan een sollicitant
Lees meer