Zie jij er als een berg tegenop om dat gesprek met je baas te voeren? Ben je het al wekenlang aan het uitstellen en moet het nu echt gaan gebeuren? Je vindt het te lang duren voordat je promotie krijgt of vind je het hoog tijd voor een salarisverhoging? Of moet je nu toch echt je ontslag aanvragen?
Hoe pak je dit aan? Deze blog helpt je hierbij. Alles wat je moeilijk bespreekbaar vindt, kun je als een moeilijk gesprek zien. Voordat je lastig gesprek begint is het van belang om bij jezelf te beginnen. Hier kunnen drie kwesties een rol spelen.
Stap 1: Wees bewust van alle moeilijke kwesties
Aan ieder moeilijk gesprek liggen drie kwesties ten grondslag: feiten-, gevoels- en identiteitskwesties. Deze kunnen gezien worden als zaken die vaak niet ter sprake komen, maar die van cruciaal belang zijn voor het gesprek. De enige manier om het gesprek tot een goed einde te brengen is door deze twijfelingen bespreekbaar te maken.
Feitenkwestie
De vraag over wie er gelijk heeft vormt vaak een hindernis voor het gesprek. Men blijft hier te lang over doorgaan waardoor het doel van het gesprek uit het oog schiet. De enige manier om hier aan te ontkomen is door open te staan voor het verhaal van de ander. Probeer niet jouw gelijk te halen, maar probeer er samen uit te komen.
Gevoelskwestie
Een tweede fout is het niet uitspreken van je gevoelens. Maak ze bespreekbaar en realiseer je dat jouw gevoelens even belangrijk zijn als die van de ander. Je voorkomt hiermee de twijfeling of jouw gevoelens wel of niet terecht zijn.
Identiteitskwestie
Een derde fout die je kunt maken is het in twijfel brengen van je eigen identiteit. Ben ik wel of niet capabel? Ben ik een slecht mens door dit gesprek aan te gaan? Raak vertrouwd met deze identiteitskwestie. De enige manier om hier van af te komen is door de reactie van de ander niet te laten bepalen of je wel of geen goed mens bent.
Het is belangrijk om vertrouwd te raken met deze kwesties. Ze staan aan ieder moeilijk gesprek ten grondslag waardoor je moet leren om hier mee om te gaan.
Stap 2: Bepaal je doel
Het is belangrijk om voor jezelf helder te hebben waarom je het gesprek aangaat. Wil je serieus of gewaardeerd worden? Wil je een nieuwe weg inslaan? Zorg dat je doel het rode draad van het gesprek blijft. Houd rekening met de ander maar verlies je doel niet uit het oog. Vraag je zelf af of een gesprek het juiste communicatiemiddel is om je doel te bereiken. Als dit zo is, bereid je van tevoren zo goed mogelijk voor op het gesprek.
Stap 3: Denk aan je gesprekspartner
Hoe belangrijk het ook is om jouw doel te bereiken. Even belangrijk is het om aan je gesprekspartner te denken. Wees niet egoistisch of eenzijdig. Denk als een bemiddelaar. Jullie beiden hebben een perspectief en het is belangrijk om deze beiden te expliciteren. Vraag naar de perspectief van de ander en luister om deze te begrijpen. Stel mogelijk vragen wanneer iets niet duidelijk is en resumeer het verhaal van de ander. Dit zorgt voor een effectieve communicatie tussen de gesprekspartners.
Stap 4: Zoek samen naar een oplossing
Nadat beide verhalen gehoord zijn. De kwesties besproken. Je weet dat een gesprek de juiste communicatiemiddel is. Zoek dan samen naar een oplossing. Waar beide partijen belang bij hebben. Zorg voor normen. Een goed resultaat kan alleen bereikt worden als de norm van geven en nemen gehanteerd wordt. Blijf communiceren. Zie dit gesprek als een middel om toekomstige gesprekken makkelijker te voeren.