Functionering en beoordelingsgesprek verschil

Je hebt vast wel eens van de termen beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek gehoord. Beide zijn onderwerpen voor officiële gesprekken met je leidinggevende. Misschien heb je zelf al eens een van deze (of beide) gesprekken gehad. Het lijkt misschien alsof het beide op hetzelfde neerkomt, maar toch is een functioneringsgesprek iets heel anders dan een beoordelingsgesprek. Dit zorgt voor verwarring onder veel werknemers. Wil jij weten wat het verschil is tussen deze begrippen? Lees dan snel verder, want in deze blog geven we antwoord op de vraag.

Functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek is een gelijkwaardig gesprek met je leidinggevende. Dit houdt in dat het gesprek van twee kanten komt, oftewel tweerichtingsverkeer. Je kunt tijdens een functioneringsgesprek openhartig praten over je werk. Heb je last van een bepaalde situatie op de werkvloer of ben je benieuwd naar eventuele opleidingskansen? Dan is het tijdens dit gesprek het ideale moment om erover te beginnen. Een functioneringsgesprek richt zich op de toekomst. Je bespreekt je eigen doelen en de organisatie deelt doelen die zij willen bereiken met jou. Je wordt als het name gehoord, want je mag je mening geven. Daarnaast krijgt de leidinggevende een goed beeld van wat er zich allemaal afspeelt op de werkvloer. Het doel van een functioneringsgesprek is om jouw functioneren en de onderlinge samenwerking te verbeteren.

Beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek is geen gesprek van beide kanten, maar is eenrichtingsverkeer. In dit gesprek beoordeelt jouw leidinggevende jouw werk en functioneren. Hij of zij geeft een oordeel over je inzet, resultaten, voortgang, etc. Hieraan wordt een waardeoordeel gekoppeld. Er wordt tijdens een beoordelingsgesprek ook gekeken of je de doelstellingen die in het functioneringsgesprek zijn vastgesteld, hebt behaald. Het doel van een beoordelingsgesprek kan zijn om jouw functioneren en/of motivatie te verbeteren. Of om jouw capaciteiten optimaal te benutten.

Dit gesprek kan zowel goed als slecht uitpakken. Krijg je een goede beoordeling? Dan heb je kans op loonsverhoging. Is de leidinggevende niet zo tevreden met jouw manier van werken? Dan is de kans aanwezig dat er consequenties aanhangen of dat je contract niet verlengd wordt. Over deze beoordeling is natuurlijk vooraf nagedacht. Je leidinggevende heeft jou over een bepaalde periode in de gaten gehouden. Vaak moeten collega’s – waar jij nauw mee samenwerkt – ook feedback geven over jouw functioneren. Die feedback neemt jouw leidinggevende ook mee in de beslissing.

Het verschil

Dus wat is nu precies het verschil tussen een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek? Dit heeft allemaal te maken met de manier van communiceren.

Een functioneringsgesprek is een gesprek van beide kanten waarbij je openhartig kunt praten zonder eventuele consequenties. Tweezijdige communicatie dus.

Een beoordelingsgesprek is een eenzijdig gesprek waarin jouw leidinggevende jouw functioneren beoordeeld. Hier zitten wel consequenties aan vast. Deze kunnen positief of negatief zijn.

Over Student Inhuren

Wij zijn een moderne bemiddelaar én specialist op de Nederlandse arbeidsmarkt. Met eigen systemen, software en een unieke werkwijze richten wij ons op de snel veranderende arbeidsmarkt van de komende decennia. Wij richten ons voornamelijk op studenten, maar wij zijn onderdeel van Inhuren.com . Met een eigen vacaturebank en platform kunnen wij elk bedrijf van dienst zijn.

Heb je vragen of hulp nodig?

Neem direct contact op met onze accountmanager

Annemieke Avontuur

Recruiter
06 27181445
support@student-inhuren.nl

Ook interessant voor jou:

Een goede wervingsstrategie voor bedrijven
Lees meer
Het belang van een prettige werkomgeving
Lees meer
Effectieve teamcommunicatie
Lees meer
Teambuilding activiteiten
Lees meer