2 maart 2019 door Wouter Meens

Effectiever werken en studeren: 5 handige apps

De technologische ontwikkelingen van tegenwoordig zorgen voor concentratieproblemen onder jongeren en volwassenen. Gelukkig zit er ook een pluspuntje aan. Zo zijn er verschillende apps ontwikkelt die jou productiever maken. Bijvoorbeeld wanneer je stage loopt of naar school gaat, maar ook tijdens het werk. Dat kan iedereen wel gebruiken, toch? Vandaag delen we 5 van deze apps met je. Neem ze goed door, want je hebt er enorm veel aan.

1. Wunderlist

Deze app is echt geweldig. Wanneer je het lastig vindt om goed te plannen, biedt deze app uitkomst. Je kunt je taken gemakkelijk bijhouden en afvinken wanneer je iets hebt afgerond. Dit kun je indelen per vak, project of opdracht. Ook wanneer je samenwerkt met andere personen kun je gemakkelijk taken uitwisselen. Wunderlist maakt inzichtelijk wat er nog gedaan moet worden en door wie. De app geeft een melding om je er aan te herinneren dat je nog iets moet uitvoeren. Ideaal dus. En je hoort een vrolijk geluidje wanneer je een taak afvinkt. Zeer motiverend!

2. Focus Booster

Deze app werkt met de Promodoro techniek. Deze techniek helpt je om je concentratie hoog te houden en gefocust te blijven. Tijdmanagement is een groot en belangrijk onderdeel in het concentratieproces. Deze app werkt met vaste tijdblokken waarbij je verplicht – na een blog van 25 minuten – een pauze van 5 minuten hebt. Door op deze manier te werken is de verleiding om wat anders te gaan doen kleiner dan wanneer je jezelf helemaal verbiedt om pauze te houden. Zo blijf je productief aan het werk. De app registreert wanneer jij moet werken en wanneer je pauze kunt houden. Ten slotte analyseert de app jouw progressie in een aantal handige grafieken. Probeer het maar eens uit.

3. Be focused

Met de app be focused blijf jij de hele dag geconcentreerd zonder afleiding. Zo kun jij je tijd optimaal benutten. De app is een hulpmiddel om de Pomodoro techniek toe te passen. Deze techniek richt zich op geconcentreerd werken en is enorm populair en gemakkelijk. Het is als het ware een digitale wekker die je standaard kunt instellen op 25 minuten. Zet je taken in de app en maak een inschatting hoelang je bezig bent per taak. Ben jij 50 minuten bezig met een taak, dan heb je twee sets van 25 minuten nodig. Waardoor je tussendoor eerst nog een pauze moet nemen. Heel handig om overzichtelijk te krijgen hoeveel tijd je nodig hebt per taak. Handig om timemanagement toe te passen. Voor een nog beter resultaat kun je ook de app Promdoro strict Workflow installeren. Deze blokkeert binnen de tijd alle meldingen van afleidingen, zoals apps. Zo kun jij je nog beter concentreren.

4. Freedom – reduce distractions

Klinkt als een vreemde app, maar is wederom erg handig. De app zorgt ervoor dat alle functies en apps op jouw telefoon tijdelijk blokkeren, zodat jij niet afgeleid raakt. Op die manier kun jij je geheel focussen op je school, stage of werk. Je geeft in de app aan welke functies je allemaal wilt blokkeren. Vervolgens plan je de periode in en aan de slag maar. Tevens geeft de app verschillende inspirerende quotes, zodat jij gemotiveerd blijft om te werken. Top, toch? Je kunt de blokkering van de app – in geval van nood – natuurlijk opheffen.

5. Sleep Cycle alarm clock

Hoe slechter je slaapt, hoe minder energie je hebt. En hoe minder energie je hebt, hoe lastiger het is om effectief en productief te werken. Met deze app krijg je inzicht in jouw slaappatroon. Hij registreert wanneer jij wakker bent en maakt jou dan ook wakker op het beste moment. Het werkt als volgt. In je slaap ga je door verschillende fasen. Deze fasen registreert de app. Wanneer jij in je lichtste fase zit, maakt de app jou wakker. Zo voel je jezelf het meest uitgerust, want wakker worden in de lichtste fase geeft een energiek en uitgerust gevoel. Geef in de app aan rond welk tijdstip je wakker wilt worden en plaats de telefoon in de buurt van je matras en kussen. De app kan door middel van jouw bewegingen zien in welke fase je zit. Afhankelijk van de fase word je wakker gemaakt rond het tijdstip dat je hebt aangegeven. Achteraf kun je in grafieken bekijken hoe je hebt geslapen, interessant en effectief.